خلاصه اخبار فولادی مردادماه 1402

برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فولاد و متالورژی در اصفهان
پانزدهمین نمایشگاه صنعت فولاد، ویژگی‌های مهمی را دارا بود که از جمله می‌توان به حضور ۱۶۰ شرکت از ۱۱ استان بعنوان شرکت‌های بزرگ کشور در این رویداد اشاره کرد. این رویداد نمایشگاهی در فضایی بالغ بر هشت هزار متر مربع با حضور استان‌های اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی، قزوین، کرمان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، خوزستان و استان مرکزی برپا شد. حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و بازدید هیات‌های خارجی از اتفاقات مهمی است که برپایی نمایشگاه پانزدهم را تقویت کرد.

افزایش 4 درصدی تولید فولاد ایران در 7 ماهه اول سال
آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد حاکی از آن است که تولید فولاد ایران در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۱ درصد رشد داشته است. ایران در هفت ماهه مذکور ۱۸.۱ میلیون تن فولاد خام تولید کرده است. ایران در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در میان تولیدکنندگان برتر فولاد جهان در رتبه هشتم قرار داشت و در شش ماهه نخست سال گذشته در جایگاه دهم در بین بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار داشت.

افت تقاضای آهن در بورس کالا و بازار
در یک ماه گذشته شاهد تشدید رکود در بازار آهن و فولاد داخلی بودیم و قیمت روز آهن آلات در بیشتر مبادی فروش نیز ثابت اعلام شد. بر همین اساس با نزدیک شدن به پایان ماه شاهد تشدید رکود در بازار آهن و فولاد داخلی بودیم و قیمت روز آهن آلات در غالب مبادی فروش نیز ثابت اعلام شد اگرچه همچنان نوسانات افزایشی و همچنین کاهش قیمت در برخی از زیرمجموعه‌های بازار داخلی مشهود بود.

سهم ۱۴درصدی صنعت فولاد در صادرات غیرنفتی
به گفته معاون برنامه‌ریزی شرکت فولاد تکنیک در پنل تخصصی رفع محدودیت‌ها در مسیر تولید و تجارت پایدار زنجیره فولاد، در سال ۱۴۰۱ کل صادرات زنجیره فولاد کشور معادل ۶.۸ میلیارد یورو بوده که سهم ۱۴درصدی در صادرات غیر نفتی کشور داشته و طبق گزارش‌ها میزان صادرات مواد اولیه نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است.

خسارت ۸.۳ میلیارد دلاری به صنعت فولاد کشور به خاطر محدودیت‌های انرژی
به گفته وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در حال حاضر کمبود برق باعث تعطیلی اکثر فولادسازان کشور شده است و بر اساس برآوردهای انجام شده از سال ۱۴۰۰ تا ۴ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ خسارتی که به خاطر محدودیت‌های انرژی به صنعت فولاد وارد شده بالغ بر ۸.۳ میلیارد دلار بوده است.