خلاصه اخبار فولادی ایران و جهان در دی ماه 1402

مصرف جهانی قراضه ۵ درصد کاهش یافت
در حالی در سال ۲۰۲۳ مصرف جهانی قراضه ۵ درصد کاهش یافت که در درازمدت، مصرف قراضه افزایش خواهد یافت، زیرا روش ‌های فولاد سازی سبزتر رایج ‌تر می‌شوند. البته در دسترس بودن آن کاهش خواهد یافت.

تولید ۲۴ میلیون و ۴۹۲ هزار تن «شمش فولاد» در ۹ ماهه امسال
شرکت‌های فولادی ۲۴ میلیون و ۴۹۲ هزار تن «شمش فولاد» و ۱۶ میلیون و ۶۲۶ هزار تن «انواع محصولات فولادی» طی ۹ ماهه امسال، تولید کردند. این ارقام حاکی از افزایش سه درصدی تولید «شمش فولادی» و حدود ۲۵ صدم درصدی «انواع محصولات فولادی» در کشور است.

میلگرد بازار آزاد ارزان تر از بورس کالا؟
میلگرد بورسی در هفته پایانی دی‌ماه با میانگین قیمت ۲۱‌ هزار و ۵۶۰ تومان از رینگ صنعتی بورس‌کالا معامله شد که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌ شده فروش این میلگرد به ۲۳‌ هزار و ۵۶۵ تومان می‌‌‌رسد. این در حالی است که در همین زمان هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ ۲۳‌ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رود.

زیان ۲۰ میلیارد دلاری صنایع فولاد و پتروشیمی از قطعی گاز در سال جاری
معاون اسبق سازمان بورس با مقایسه هزینه انرژی تولید هر تن فولاد در ایران با دو کشور عربی، خسارت صنایع فولاد و پتروشیمی در اثر قطعی گاز را ۲۰ میلیارد دلار در سال جاری اعلام کرد.

برگزاری اجلاس جهانی پایداری فولاد
در این اجلاس که با بیش از ۲۰ سخنران، ۳۰۰ شرکت کننده برگزار می شود موضوعات مختلفی از جمله «نقشه راه کربن زدایی برای فولاد و سنگ آهن در سناریوی صفر خالص ۲۰۵۰، پایداری در تولید آهن و فولاد، تلاش های اتحادیه اروپا برای احیا و کربن زدایی صنعت فولاد، تاثیر تقاضا برای فولاد سبزترتولید، پایداری فولاد ضد زنگ، نقش بازیافت در ارتقای پایداری، استفاده از فناوری های جدید در تولید فولاد و پویایی بازار جهانی قراضه و فلزات در کربن زدایی صنعت فولاد» پوشش داده شده است.