خلاصه اخبار فولادی اسفند ماه 1402

میلگرد چینی‌ها 11 درصد ارزان شد
در شرایطی که فلزات اساسی با پیش‌بینی کاهش نرخ بهره در آمریکا از ماه ژوئن در مسیر رشد قیمت نوسان دارند؛ از نرخ سنگ‌آهن و فولاد در بازار داخلی چین کاسته می‌شود؛ به نحوی که سنگ‌آهن وارداتی به چین و میلگرد فولادی در بازار داخلی این کشور در کف کانال قیمتی 10 ماه اخیر خود جاخوش کرده‌اند. بر همین اساس در روزهای گذشته قیمت میلگرد در این کشور با افت 11 درصدی همراه بود.

احتمال تداوم روند افزایشی قیمت آهن و فولاد در سال آینده
با توجه به نوساناتی که در بازار داخلی آهن و فولاد رخ داده، به نظر می‌رسد در آینده قیمت‌ها به سمت روند افزایشی خواهند رفت. بسیاری از تأمین کننده‌ها ترجیح دادند قبل از سال جدید، خریدهای خود را انجام دهند؛ چرا که انتظار افزایش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.

خام فروشی در کشور افزایش یافت
امسال صادرات محصولات فولادی کاهش ۵.۵درصدی داشته، اما صادرات گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی که به نوعی محصول خام محسوب می‌شوند با افزایش مواجه شده است. صادرات گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی به ترتیب با ۶۶.۷درصد، ۶۸۲.۱‌درصد و ۱۰۹.۹‌درصد مواجه شده است. همچنین صادرات شمش که محصولی نیمه‌خام محسوب می‌شود رشد ۷.۷درصدی داشته است.

حفظ سهم ۳۳.۲ درصدی فولادمبارکه در تولید فولاد خام کشور
فولاد مبارکه با حفظ سهم ۳۳.۲ درصدی در تولید فولاد کشور، رتبه تولید فولاد ایران در جایگاه دهم جهان را تثبیت و با عملکرد چشمگیر خود منجر به صعود کشورمان به جایگاه هشتم جهانی در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی شد.تولید فولاد جهان در سال ۲۰۲۳ با اختلاف اندکی نسبت به سال ۲۰۲۲ به بیش از یک میلیارد و ۸۴۹ میلیون ۷۰۰ تن رسید. این حجم از تولید فولاد جهان نسبت به سال ۲۰۲۲، کاهش ۰.۱ درصدی را نشان می‌دهد.