خلاصه اخبار فولادی فروردین 1403

تحریم شرکت فولاد خوزستان
وزارت خزانه‌داری امریکا در گزارشی شرحی از تحریم‌های جدید علیه شرکت فولاد خوزستان و گروه خودروسازی بهمن و شرکت‌های همکار آنها در سراسر جهان ارائه کرده است. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) در گزارشی در وب‌سایت خود اعلام کرد که در واکنش به حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل ۱۶ شخصیت حقیقی و دو نهاد ایرانی را تحریم می‌کند. این افراد حقیقی و حقوقی در تولید پهباد و به ویژه موتورهای پهبادی نقش داشتند که ایران در حمله روز ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) از آنها استفاده کرده بود.

افزایش شانس فولادسازان ایرانی در صادرات فولاد میانی
در صورتی که چین صادرات خود را کاهش دهد، شانس اینکه صادرات محصولات میانی فولاد ایران افزایش یابد، بیشتر می‌شود. به نظر می‌رسد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی و حتی سه ماهه چهارم، وضعیت اقتصادی چین بهبود یابد و احتمالاً مصرف سرانه فولاد در داخل کشور افزایش خواهد یافت. بر همین اساس، می‌توان گفت بر صادرات آن نیز تأثیرگذار بوده و کاهش می‎یابد.

کاهش دو درصدی تولید فولاد خام در چین
هفته گذشته قیمت شمش فولاد در بازار چین و دریای سیاه افزایش پیدا کرد و به دنبال آن فولادسازان ایرانی نیز موفق به فروش شمش فولاد با قیمت ۴۷۱ دلار به ازای هر تن شدند. با این حال افزایش قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه به کانال۵۰۰ دلار از پتانسیل افزایش قیمت شمش فولاد صادراتی ایران خبر می‌دهد.