خلاصه اخبار فولادی اردیبهشت 1403

ورق و پروفیل پیشتاز ریزش قیمت در هفته های اخیر
بازار آهن و فولاد در نخستین روز هفته با تداوم روند نزولی نرخ آهن در غالب مبادی فروش همراه بود. گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد در نخستین روز هفته حاکی از تداوم روند نزولی نرخ آهن در غالب مبادی فروش است. طبق آمار شدیدترین افت قیمت در این روز مربوط به بازار ورق و پروفیل بود.

 

کاهش ادامه دار تولید فولاد در چین
بر اساس داده های ارائه شده توسط اداره ملی آمار (NBS)، تولید فولاد خام چین در آوریل ۲۰۲۴ با ۷.۲ درصد کاهش در سال به ۸۵.۹۴ میلیون تن در مقایسه با ۹۲.۶۳ میلیون تن در آوریل ۲۰۲۳ رسید. علاوه بر این، در مقایسه با ۸۸.۲۷ میلیون تن در مارس ۲۰۲۴ این رقم ۳ درصد کاهش یافت.

 

فولاد سازان ژاپنی نگران انحصار در بازار جهانی فولاد
فولادسازان ژاپنی نگرانی خود را در رابطه با احتمال خرید سهام شرکت «Anglo American» از سوی شرکت «BHP Group» ابراز و اعلام کردند ثبت قرارداد میان این دو شرکت ممکن است قدرت انحصارگرایی عرضه جهانی زغال‌سنگ کک‌شوی شرکت «BHP Group» را به شدت افزایش دهد. لازم به ذکر است که استرالیا، بزرگ‌ترین صادرکننده زغال‌سنگ کک‌شو در جهان محسوب می‌شود و بزرگ‌ترین تامین‌کننده این ماده معدنی در ژاپن به شمار می‌رود.

 

بازار فولاد کشور در اردیبهشت ۱۴۰۳
قیمت میلگرد آجدار برخی برندها، به قیمت اسفند ماه خود نزدیک شد. این افت قیمت باعث شد تا میلگرد آجدار رکورد ضعیف‌ترین میزان تقاضای خود را بشکند. همچنین به دنبال کاهش قیمت ارز، تقاضا برای خرید محصولات فولادی نیز کاهش پیدا کرد. بسیاری از مردم و فعالان حوزه ساخت و ساز، امید دارند با تداوم افت قیمت ارز، قیمت مقاطع فولادی باز هم کاهش پیدا کند. به همین خاطر، فعلا منتظر مانده و خرید را به روزهای بعد موکول کرده‌اند.